Friday 16 November 2012

Tentang Jalan


Aku ingin bercakap tentang jalan. Ya, jalan. Jalan yang aku pilih, aneh. Jarang jalan ini dipilih rakan sebaya, tidak kira jantina. Jalannya sempit, tidak berturap dan sedikit semak tetapi penuh hutan ditepinya. Mana mungkin yang lain ikut serta. Banyak lagi jalan yang boleh mereka lalui. Ada saja yang lebarnya selebar lebuh raya dengan tiga laluan. Ada juga diturap sempurna dan dijaga rapi. Ada pula sesetengahnya punya kedai pandu lalu. Selesa bukan? Itu semua untuk yang bermotor atau mungkin paling perlahan menggunakan basikal. Mana mungkin ada yang berjalan kaki diterik mentari. Tapi tidak aku. Aku pilih jalan ini. Sempit, tak berturap, hanya untuk pejalan kaki dan serba kekurangan. Seperti kerja bodoh bukan? Berjalan kaki. "Ah, lama masa nak sampai destinasi!", jiwa aku pernah suarakan tapi aku tetap dengan pilihan. "Ini lebih selesa", balasku. 

Kadang kadang aku tetap berhubung dengan kawan kawan. Dari jauh. Teknologi memungkinkan segalanya. Mereka sering berbicara tentang perjalanan mereka. Ada yang kata jalan yang mereka pilih cukup selesa. Tanpa masalah. Tak kurang juga yang berkongsi masalah. Tol, minyak, baik pulih. Semua perlukan korban. Kadang kadang, masa. Kadang kadang, keringat. Kadang kadang, harta. "Semua jalan ada risikonya",kata aku tetap dalam hati.

Jalan. Jalan yang aku pilih ini terlalu perlahan. Aku banyak berehat di tepi jalan sambil menikmati alam. Mungkin ini menambah masa tapi aku tetap selesa. Ada saja kawan yang menjerit,"Lekaslah berlari. Kau sudah jauh tertinggal. Pecutlah selajunyanya. Kau kembalilah dengan mereka di jalan yang luas bermula dari simpang depan". Aku tetap berdiam diri. Berjalan perlahan lahan dan banyak berhenti. Kadang kadang aku terfikir,"Sampai bila harus begini?".

2 comments:

Iman Nur Aima said...

elok la...kau tak sama dari orang. berbeza jalan itu bagus selagi kau tak sesat. semoga kau jadi orang diluar fikiran sempit.

Wadi AR said...

tuhan bagi akal yang sangat luas utk kita berjalan. gunakan