Thursday 7 February 2013

Laut, Langit dan Terbang

Aku berteleku di ruang tamu rumah sewaku. Ruang antara 5 x 7 meter terasa sempit walaupun ianya kosong. Aku memandang tikar getah coklat bercorak motif yang tak dapat aku pastikan. Yang pasti, pandangan aku tidak di situ. Ia telah jauh berada melepasi simen lantai. "Aku perlu magis tuhan!", hanya itu fikiranku. Aku sangat perlu keajaipan tuhan.

Dalam beberapa saat, belakang baju T aku mula mengoyak. Sepasang sayap putih, putih sebersihnya, muncul. Aku terkedu. Membisu. "Ini keajaipan tuhan!", aku menjerit, cuma mengepakkan sayap. Ia berfungsi! Aku tak perlukan masa yang lama. Terus aku berlari ke beranda dan terbangkan diri buat pertama kalinya. Aku meluncur laju ke udara.

Semakin lama, semakin laju, semakin jauh, semakin tinggi aku terbang. Pertama kali aku terbang sebelah menyebelah dengan helang, haiwan yang telah lama aku kagumi. Ia tetap gagah, anggun dan berlagak penguasa di langit tinggi. "Aku kini sama denganmu!", jeritku pada sang helang yang tak mungkin dapat ia faham. Aku bakal penguasa langit yang baru!

Sudah jauh aku terbang. Akhirnya aku sampai ke sempadan. Sempadan yg zenith, infiniti. Langit biru terbentang luas. Laut juga biru terbentang luas. Bertemu di hujung horaizon tak bertepi. Langit, laut dan terbang. Kombinasi terbaik kebebasan. "Ini. Bebas!", jerit aku mendongak langit. Segala rasa hilang dan diri rasa ringan. Aku merasa tiap tiap angin yang lalu dari tiap roma. Damai. Demi merasai angin, mata aku pejamkan.

Aku bukan Icarus, si dewa bertubuh manusia bersayap putih. Aku cuma manusia biasa yang tak mungkin terima kesaktian tuhan. Memang tidak aku mampu menafikan kuasa tuhan, tapi aku tidak terlalu suci untuk terima mukjizat daripada-Nya. Perlahan lahan, aku bukakan mata. Aku masih di sini, berteleku atas lantai kehidupan, dengan penuh rasa sesal...

1 comment:

hanaahmad said...

kau jangan nak high sangat.