Sunday 13 January 2013

Pelepah Terakhir


Dari kejauhan, aku nampak dewiku. Dia sedang mengibaskan sayap sayapnya, ingin terbang ke udara. Dengan cepat cepat aku hampiri. Wajahnya tetap anggun dengan sepasang sayap putih melebar, sayap yang dikibas kibas itu mencarik dan sehelai bulu pelupah jatuh. Denagn segera, aku meluru menyambut.

Dengan segera dia berpaling,”Itu bukan untukmu!”. Wajahnya yang unggun dikeruhkan sedikit, tetap anggun. “Jadi, ini untuk siapa?”,pertanyaanku dengan penuh harapan untuk dia berkata,”Ambillah. Itu untuk kamu”. Aku tahu, harapan untuk aku miliki sebahagian dari dirinya adalah suatu yang mustahil. “Itu bukan untukmu!”, katanya lagi sebelum berpaling dan terus terbang.

Dengan tenaga yang tersisa, aku terus mengejar. “Ini untuk saipa?”, sambil menunjukkan bulu pelepah dari sayapnya yang masih di tangan. Tanpa jawapan, dewi terus berlalu. Menuju bulan yang satu.

No comments: