Monday, 22 August 2011

M E R D E K A




merdeka
sudah berpuluh tahun merdeka
acap kali kita dengar
acap kali kita sebut
acap kali kita nyanyi
acap kali kita laung

apa itu merdeka?
bebas?
bebaskah kita?

saat ini
otak diracuni idealogi
mata dibuta teknologi
teliga dipekak bunyi-bunyi
mulut dibisu janji-janji
tangan digari kemewahan duniawi
kaki terkunci
kaku membatu di tempat sendiri

selamat menyambut hari kemerdekaan

mungkin ini entry terakhir sblm hari raya

"Selamat Hari Raya"
Maaf Zahir dan Batin


21 comments:

lavender harum wangi said...

merdeka pada zahirnya,
terjajah pada jiwanya.
SELAMAT HARI RAYA juga :)

intan.maisarah said...

jiwa belum merdeka
zahirnya sudah
lahiriahnya belum

selamat hari raya
jaga diri

kemain lama tinggal aku
huhu

CassiaSiamea said...

zahir merdeka??
mungkin itu kita fikirkan..

mungkin kita x sedar zahir kita belum bebas juga..

intan.maisarah said...

hihi
betul juga

merujuk pada pesen belia muda mudi sekarang
dan media sekarang

:)

RepublicAku said...

hai cepat yer nak berya...keh3

master said...

jgn nak carik org merdeka lah sekarang. haraaam semput nak jumpa.

Nadia said...

selamat hari raya mia :)

(the naked writer) said...

masih dijajah di negara sendiri

monologtinism said...

ya. hakikatnya otak sudah diracuni dengan pelbagai ideologi.
kebanyakan remaja zaman ini sudah sebati dengan hedonisme.
layaknya seperti anai-anai yang sedang bersarang dalam kayu.

reput dah. semakin reput

selamat hari raya jugak.

Cikya said...

merdeka hanya laungan...
otak masih tek berkembang, disuap tangan yang sama...
buka mata.

selamat hari raya jugak..
awal ngattt cuti raya.. :D

hanaahmad said...

tahun ni aku nak ucap selamat MERaya.

*merdeka plus raya.

nampak je merdeka, tapi minda tak habis2 kena jajah.

Noreen Natasha said...

merdeka pada nama shj~~
masih lagi dijajah..

selamat berhari raya, landak berduri..

Hantu Kak Limah said...

merdeka...merdeka...merdeka....
laungan tunku abdul rahman pade 31 ogos 1957...
tp...2011.....negara masih dikongkong dengan pemikiran rakyat yg belum bebas......huhuhu
selamat hari raya............

SYARIFF HAIKAL said...

KEMERDEKAAN YG DIKECAPI DULU HANYA PERMULAAN KPD SERANGAN MINDA DAN HATI..PERANG YG LAGI DAHSHAT TANPA ADA PERISAI YG MAMPU KITA SEKAT DAN IANYA TERUS MENULAR.

maCy said...

mahu merdeka dari dosa. mahu merdeka dari dikuasai setan durjana.

salam ramadhan salam kemerdekaan :)

Nurarnida Sabrina said...

selamat hari raya.Duit raya?

Liyana Zahim said...

Bukan semua kte mewah~

Qaseh dalia adelia said...

merdeka tidak bererti bebas , agama tetap menghalang .. insyaAllah merdekakan diri kita dr di jajah sifat mazmumah ..

selamat menyambut hari kemerdekaan n selamat hari raya ..

nak duit raya !!!!!!!!!!!

~Kenanga Suchi~ said...

aku belum merdeka.
jiwa masih di bawah.

Miscellaneous Smiles said...

selamat hari raya dan merdeka

maaf zahir batin yee =D

Pembunuh Tanpa Bayang said...

ada diantara jiwa-jiwa yang masih belum merdeka.masih di jajah pemikirannya.....