Thursday, 4 August 2011

Cahaya

siapa kata putih itu bersih
siapa kata hitam itu kotor

cahaya putih menerangi setiap pelusuk alam
mata anugerahNya
melihat segala kemungkaran
kemungkaran manusia
kemungkaran diri

cahaya putih itu
mencelikkan mata
membutakan yang lain

jauh di dimensi lain
kegelapan menyelubungi
terpaku sendiri
terkapai-kapai mencari arah
mencari tujuan
mencari cahaya yang hilang

terlihat suatu cahaya
yang terang
yang tenang
akan ku cuba menggapai
tak sampai
akan ku kejar
semakin jauh

kini tetap sendiri
dalam kegelapan hitam
menunggu sang harapan
meminpin mencari cahaya

26 comments:

~Kisah Hati~ said...

cahaya masih aku nanti untuk gapai...
kdg ia datang...
kdg pergi tinggalkan aku...
aku tetap berharap~

si para para said...

mencari cahaya buat penghapus gelita..

Noreen Natasha said...

cahaya~~

speechless

sgt indah kata2 landak berduri..

haikalblank said...

sekarang, yang gelap dikata cahaya, yang terang dikata kelam.

entahlah. dunia pusing, aku pusing.

monologtinism said...

Cahaya

salah satu panggilan untuk aku

^_^"

(the naked writer) said...

masih mencari cahaya...kadang dtg sgt sekejap...

nadia mohaniz said...

cahaya Mu tiada tara :)

Qaseh dalia adelia said...

mencari2 NUR...

intan.maisarah said...

aku bisa pinjamkan kamu cahaya.
tapi tak secerah dan seterang cahaya yang kamu cari.
kamu mahu berkongsi bersama?

:)

semua orang mencari cahaya

tetapi kita terlepas pandang bila cahaya itu tiba
tanpa kita sedar.


.jangan dok gelap sangat, karang terseradung, susah aku nak bawa kamu ke hospital, dah la landak, penuh duri..macamana aku nk angkat nanti..


.terkomen panjang lagi.

ghost writer said...

cahya putih itu tetap dicari.
sedang berada dalam kegelapan suatu yang dihindari.

hitam bukan kotor,cuma menyembunyikan kekotoran dan kebejatan.

putih bukan bersih,tapi lebih jelas menampakkan hakiki.

CassiaSiamea said...

KH: teruskan berharap.berharap akan tergapai jua suatu hari nanti

Para2: cahaya penghapus seksaan diri

Nona: mainan perkataan yg menyeksa diri

haikal: dunia berpusing..semua manusia pening..kalau dunia berhenti??huhuhu

mono: boleh la aku panggil kamu cahaya selepas ini~~

CassiaSiamea said...

naked: cari..yg kejap itu bahagia..

nadia: mmg mencari cahaya Dia..

Qaseh: mencari cari~~

sara: terlalu byk masa kita lepaskan dari cahaya itu..boleh saja kongsi bersama..cari bersama...

ghost: dari putih datangnya hitam dan dari hitam perlunya putih..

SYARIFF HAIKAL said...

WARNA GAMBARAN YG JELAS UNTUK EKSRPSIKAN SESUATU. CAYAHA ITU JIKA DIPINTA PASTI DIBERI..ISTIQAMAH TANAMKAN DIHATI..SBAR DAN TERUSKAN MENANTI..TP HARUS DIINGAT YG HITAM ITU PAYAH UTK DICUCI...

EZAN IDMA said...

cahaya itu akan dtg jika kita berusaha mencarinya

Liyana Zahim said...

Cahaya putih itu silau.. Ce terai ce terai~

Encik Psychopath said...

cahaya akan tiba. tunggu.

vampire's lovex said...

meh aku pimpin kau ke arah cahaya tu...

hehe..

vampire's lovex said...

meh aku pimpin kau ke arah cahaya tu...

hehe..

Hantu Kak Limah said...

selagi ada matahari ...bulan ...dan bintang....
cahaya x pernah padam.....
walaupun blackout....keh..keh..keh...

Pembunuh Tanpa Bayang said...

hitam dan putih kehidupan.
yang mana jadi cerminan kita di situ kita yang ternampakkan.

sering aku mengejar cahaya putih sedang yang hitam pekat aku abaikan.hinggakan aku leka dan tak nampak hilang punca kala kegelapan menjelma.

harapan aku terlalu jauh untuk di gapai.kenapa aku diuji seberat ini sekali lagi dan lagi?


*sigh




maaf tuan tanah,aku mengarut di sini.

nurniyusoff said...

nurni = cahayaku ^^

xde kaitan kan :D

si para para said...

aku mencari cahaya di tangah gelap..
di mana kamu berada, kenapa senyap?

CassiaSiamea said...

sharif: boleh pinjam klorox kamu??hahaha

ezan: mungkin jika mmg ketentuanNya

liyana: mungkin x perlu pandang terus pada cahaya..

Psychopath: tunggu dan teruskan usaha..

VL: terima kasih atas kesudian~~

CassiaSiamea said...

hantu: bukan itu cahaya yg dicari..

pembunuh: ya..kegelapan hati berpunca dari kecerahan mata..tuhan xkan menguji melebihi kemampuan umatNya..hahaha..datang la mengarut lg..aku suka..boleh bertukar pendapat..

nurni: mungkin ada kaitan..moga boleh jadi cahaya penunjuk jalan bg yg lain..

para2: aku masih di sini..meraba raba dalam kegelapan..kegelapan zenith yg sukar melepaskan diriku..

si para para said...

kalau macam tu, cuba pejam mata..dan buka mata hati..
pasti gelap itu sirna,,

Anonymous said...

mengapa tidak:)